| |

postheadericon W drugiej połowie okresu niemowlęcego

W drugiej połowie okresu niemowlęcego rozpoczyna się okres zabawek, który trwa do późnego dzieciństwa. Zabawki i zabawy nie są dla dzieci jedynie rozrywką, lecz głównie wyrazem pragnienia działania i poznania rzeczywistości. Zadowolenie z zabawki i zabawy jest tylko motywem skłaniającym do niej dziecko. Bawiąc się bowiem ćwiczy ono swój układ nerwowy i ruchowy, uczy się, zdobywa doświadczenie, a nauka zdobyta w ten sposób szybko i dobrze się utrwala. Należy tylko dbać, by dziecko uczyło się poprzez zabawę rzeczy pożytecznych, by rozwijało swój umysł, ale z drugiej strony, mimo że zabawa jest nauką, nie należy się zbytnio do niej mieszać.

Pod koniec pierwszego roku dziecko zaczyna mówić. Należy w tym okresie dużo i powoli mówić do dziecka, po prostu uczyć je mówić. Nie używać zdrobnień i spieszczania słów, lecz mówić zupełnie naturalnie. Używanie mowy nienaturalnej opóźnia rozwój mowy u dziecka. W okresie pytań dziecka, często kłopotliwych dla dorosłych, należy cierpliwie udzielać mu odpowiedzi, gdyż pytania te wynikają z dążności do poznania świata otaczającego. W tym okresie można już zwracać dziecku uwagę na grożące mu niebezpieczeństwa w jego otoczeniu. Odpowiedź powinna być zawsze prosta, krótka, możliwie w jednym zdaniu. Dziecku 5-letmemu można już udzielać odpowiedzi bardziej szczegółowych. Należy tu wspomnieć, że około 5-0% „wyposażenia psychicznego” na całe życie zdobywa człowiek do 3—5 roku życia.

Losowe Cytaty

Nie czas opłakiwać klęsk publicznych, kiedy się widzi domowe nieszczęścia. Seneka Młodszy (właśc. Lucius Annaeus Seneca, zw. Filozof, 4 p.n.e. ? - 65 n.e)
Za cierpienie da Bóg zbawienie. Przysłowie polskie
Negacja bywa bardzo dogodną formą próżniactwa.
Rwie się wątła nitka cnoty w labiryntach ochoty. Jan Sztaudynger

Komentarz