| |

postheadericon W drugiej połowie okresu niemowlęcego

W drugiej połowie okresu niemowlęcego rozpoczyna się okres zabawek, który trwa do późnego dzieciństwa. Zabawki i zabawy nie są dla dzieci jedynie rozrywką, lecz głównie wyrazem pragnienia działania i poznania rzeczywistości. Zadowolenie z zabawki i zabawy jest tylko motywem skłaniającym do niej dziecko. Bawiąc się bowiem ćwiczy ono swój układ nerwowy i ruchowy, uczy się, zdobywa doświadczenie, a nauka zdobyta w ten sposób szybko i dobrze się utrwala. Należy tylko dbać, by dziecko uczyło się poprzez zabawę rzeczy pożytecznych, by rozwijało swój umysł, ale z drugiej strony, mimo że zabawa jest nauką, nie należy się zbytnio do niej mieszać.

Pod koniec pierwszego roku dziecko zaczyna mówić. Należy w tym okresie dużo i powoli mówić do dziecka, po prostu uczyć je mówić. Nie używać zdrobnień i spieszczania słów, lecz mówić zupełnie naturalnie. Używanie mowy nienaturalnej opóźnia rozwój mowy u dziecka. W okresie pytań dziecka, często kłopotliwych dla dorosłych, należy cierpliwie udzielać mu odpowiedzi, gdyż pytania te wynikają z dążności do poznania świata otaczającego. W tym okresie można już zwracać dziecku uwagę na grożące mu niebezpieczeństwa w jego otoczeniu. Odpowiedź powinna być zawsze prosta, krótka, możliwie w jednym zdaniu. Dziecku 5-letmemu można już udzielać odpowiedzi bardziej szczegółowych. Należy tu wspomnieć, że około 5-0% „wyposażenia psychicznego” na całe życie zdobywa człowiek do 3—5 roku życia.

Losowe Cytaty

Nie istnieją żadne działania czysto intelektualne, ani żadne działania czysto uczuciowe. Zawsze i wszędzie w zachowaniach związanych z przedmiotami czy osobami uczestniczą oba elementy. Ponieważ każdy z nich zakłada drugi. Miłość zakłada zrozumienie. Jean Piaget
Szczęścia nie ma, ale istnieją przyjemności. Albert Schweitzer
Obraz ożywia, ilekroć zbliżysz się do niego z uczuciem. Głębia dzieła sztuki często jest uzależniona od głębi odbiorcy. Bogumił Buczyński
Wypadki minione też się zmieniają. Stefan Kisielewski

Komentarz