| |

postheadericon TEMATY ALEGORYCZNE ALBO SYMBOLICZNE

Do elementarnych motywów o charakterze seksualnym należy postać nagiego człowieka – akt wszedł on do sztuki greckiej jako zupełnie na- ‚ turalne odwzorowanie rzeczywistości z uwagi na klimat nagość spotykana tam była na co dzień, ale rolę odgrywał też kult piękna ciała. Inne motywy to pocałunek, uścisk, a wreszcie stosunek seksualny.

Odrębny typ motywów artystycznych stanowią tematy alegoryczne albo symboliczne, gdzie elementy seksu są wyolbrzymiane i eksponowane z uwagi na stanowienie symbolu płodności czy też potencji seksualnej. Zwłaszcza w dawnych kulturach te względy powodowały wprowadzanie omawianych elerńentów do sztuki. Wenus z Willendorfu, rzeźba kamienna przedstawiająca kobietę bez twarzy, o wyolbrzymionych częściach ciała związanych z płcią, niemal okrągła, wyraża kult płodności. To, co dla nas jest dziś interesującą z punktu widzenia estetycznego deformacją typu brzydoty, wówczas było wyrazem afirmacji życia. Podobnie jest z rzeźbami z kultury prekolumbijskiej i murzyńskiej, w których postacie mają wyeksponowane, nienaturalnej wielkości genitalia. Znane są też w sztuce indyjskiej przedstawienia kobiet o wielu piersiach, co również ma charakter symbolu.

To, co dawniej było symbolem, dziś staje się układem form o wartości czysto artystycznej i odwrotnie: to, co dawniej było dosłowne, dziś staje się symbolem. Na przykład Wenus z Milo, przedstawienie bogini realizujące idealne proporcje ciała kobiecego dla starożytnych Greków, przez wieki było symbolem piękna. Także dziś typ kobiety o proporcjach preferowanych w danej epoce określa się mianem Wenus (np. Wenus Hotentotów, której makieta znajduje się w Musée de l’Homme w Paryżu, „Wenus” we współczesnej fotografice itp.).

Losowe Cytaty

Ten, kto wyciągnie los życia, musi także wyciągnąć los śmierci. Bo przeznaczeniem życia jest śmierć. Jostein Gaarder, Świat Zofii
Rebus sic stantibus - w takim stanie rzeczy, kiedy sprawy tak się przedstawiają.
Prawdziwie wielki jest ten, kto posiada wielką miłość. Tomasz a Kempis
Zgięte kolana i złożone ręce są gestami wolnego człowieka. Alfred Delp

Komentarz