| |

postheadericon Rozwój umysłowy niemowląt

Niemowlę do swego rozwoju umysłowego nie wymaga zasadniczo tak ścisłego kontaktu z osobami otaczającymi, jak to stwierdzamy w wieku późniejszym. Jego rozwój psychiczny odbywa się głównie samorzutnie, pod wpływem wrodzonej siły biologicznej, chociaż wpływ osób otaczających, zwłaszcza w drugim półroczu, może go przyspieszyć (chodzi tu głównie o rozwój mowy, gdyż dziecko nie słysząc jej, nie nauczy się mówić). Wpływ ten jest natomiast dominujący od 2 r. życia, tj. z chwilą częściowego wykształcenia mowy. Od tej pory, obok postępującego nadal samorzutnego rozwoju, dziecko poprzez mowę poznaje w sposób znacznie ułatwiony niesłychane bogactwo związków zachodzących w świecie otaczającym, bez konieczności poznawania ich przez własne doświadczenie, jak to ma miejsce u zwierząt. Stąd też, o ile dziecko w pierwszym i drugim roku życia bawi się raczej samo, rozmawia samo ze sobą, od 2 roku życia zaznacza się nieopanowana dążność do współżycia w kolektywie bądź to osób dorosłych, bądź rówieśników. Dążność ta utrzymuje się mimo nieuniknionych konfliktów, na jakie narażone jest ono w zetknięciu z innymi osobami, zwłaszcza z rówieśnikami. Okres ten jest bardzo ważny dla rozwoju, gdyż kształtuje wcześnie procesy hamowania, wyrabia umiejętność współżycia z różnymi ludźmi, nie oddala jednostki od kolektywu, pozwalając na pełny jej rozwój. Wprawdzie kolektyw wiele od jednostki wymaga, ale za to nieporównanie więcej jej daje.

Losowe Cytaty

O ile powiększycie i polepszycie duszę waszą, o tyle polepszycie prawa wasze i powiększycie granice wasze. Adam Mickiewicz (1798 - 1855)
Nie ma nic takiego, czego ludzie nie potrafiliby pochwalić lub potępić i nie znaleźć dla tego uzasadnienia. Molier, Moličre (właśc. Jean Baptiste Poquelin, 1622-1673)
Polityka jest sztuką możliwości. Całe życie jest polityką. Cesare Pavese
Szczęsny zaiste ten, kto zdołał przyczyny wszechrzeczy poznać. Wergiliusz (Publius Vergilius Maro, 70 - 19 p. n. e)

Komentarz