| |

postheadericon Rozwój umysłowy niemowląt

Niemowlę do swego rozwoju umysłowego nie wymaga zasadniczo tak ścisłego kontaktu z osobami otaczającymi, jak to stwierdzamy w wieku późniejszym. Jego rozwój psychiczny odbywa się głównie samorzutnie, pod wpływem wrodzonej siły biologicznej, chociaż wpływ osób otaczających, zwłaszcza w drugim półroczu, może go przyspieszyć (chodzi tu głównie o rozwój mowy, gdyż dziecko nie słysząc jej, nie nauczy się mówić). Wpływ ten jest natomiast dominujący od 2 r. życia, tj. z chwilą częściowego wykształcenia mowy. Od tej pory, obok postępującego nadal samorzutnego rozwoju, dziecko poprzez mowę poznaje w sposób znacznie ułatwiony niesłychane bogactwo związków zachodzących w świecie otaczającym, bez konieczności poznawania ich przez własne doświadczenie, jak to ma miejsce u zwierząt. Stąd też, o ile dziecko w pierwszym i drugim roku życia bawi się raczej samo, rozmawia samo ze sobą, od 2 roku życia zaznacza się nieopanowana dążność do współżycia w kolektywie bądź to osób dorosłych, bądź rówieśników. Dążność ta utrzymuje się mimo nieuniknionych konfliktów, na jakie narażone jest ono w zetknięciu z innymi osobami, zwłaszcza z rówieśnikami. Okres ten jest bardzo ważny dla rozwoju, gdyż kształtuje wcześnie procesy hamowania, wyrabia umiejętność współżycia z różnymi ludźmi, nie oddala jednostki od kolektywu, pozwalając na pełny jej rozwój. Wprawdzie kolektyw wiele od jednostki wymaga, ale za to nieporównanie więcej jej daje.

Losowe Cytaty

Starość nie jest wielkim nieszczęściem, jeśli się weźmie pod uwagę tę drugą ewentualność. Ernest Hemingway
Pieniądz kręci światem. Liza Minelli
Odciski palca bożego nie są nigdy identyczne. Stanisław Jerzy Lec (pierw. de Tusch - Letz, 1909-1966)
Nie można rozmawiać serio z ludźmi nie mającymi poczucia humoru.

Komentarz