| |

postheadericon Rozwój umysłowy niemowląt

Niemowlę do swego rozwoju umysłowego nie wymaga zasadniczo tak ścisłego kontaktu z osobami otaczającymi, jak to stwierdzamy w wieku późniejszym. Jego rozwój psychiczny odbywa się głównie samorzutnie, pod wpływem wrodzonej siły biologicznej, chociaż wpływ osób otaczających, zwłaszcza w drugim półroczu, może go przyspieszyć (chodzi tu głównie o rozwój mowy, gdyż dziecko nie słysząc jej, nie nauczy się mówić). Wpływ ten jest natomiast dominujący od 2 r. życia, tj. z chwilą częściowego wykształcenia mowy. Od tej pory, obok postępującego nadal samorzutnego rozwoju, dziecko poprzez mowę poznaje w sposób znacznie ułatwiony niesłychane bogactwo związków zachodzących w świecie otaczającym, bez konieczności poznawania ich przez własne doświadczenie, jak to ma miejsce u zwierząt. Stąd też, o ile dziecko w pierwszym i drugim roku życia bawi się raczej samo, rozmawia samo ze sobą, od 2 roku życia zaznacza się nieopanowana dążność do współżycia w kolektywie bądź to osób dorosłych, bądź rówieśników. Dążność ta utrzymuje się mimo nieuniknionych konfliktów, na jakie narażone jest ono w zetknięciu z innymi osobami, zwłaszcza z rówieśnikami. Okres ten jest bardzo ważny dla rozwoju, gdyż kształtuje wcześnie procesy hamowania, wyrabia umiejętność współżycia z różnymi ludźmi, nie oddala jednostki od kolektywu, pozwalając na pełny jej rozwój. Wprawdzie kolektyw wiele od jednostki wymaga, ale za to nieporównanie więcej jej daje.

Losowe Cytaty

Szczęście człowieka na ziemi zaczyna się dlań wtedy, gdy zapominając o sobie, zacznie żyć dla innych. Vincent van Gogh (1853-1890)
Prochem jesteś i w proch się obrócisz. Biblia Tysiąclecia, Księga Rodzaju, 3,19
Umarłem jako minerał i stałem się rośliną, / Umarłem jako roślina i stałem się zwierzęciem, / Umarłem jako zwierzę i byłem człowiekiem, / Czegóż mam się obawiać? / Czy poniosłem stratę umierając? Jalalu 'D-Din Rumi (sufijski poeta)
Z nieważnymi sprawami czasem dajemy sobie radę, ważne sprawy nigdy nie są rozwiązywane. Prawo Greshama

Komentarz