| |

postheadericon Rozwój mowy

Świadome wymawianie słów rozpoczyna się około końca pierwszego roku życia, ograniczając się w tym okresie do wymawiania 8—1-0 prostych słów. Pod koniec 2 r. życia liczba słów może wynosić około 2-0-0, w końcu 3 r. życia około 7-0-0. Sama znajomość słów nie jest jeszcze mową. Dopiero logiczne ich powiązanie według reguł gramatyki tworzy zdania, będące odbiciem bardzo złożonych związków w świecie zewnętrznym i ich wtórnymi sygnałami. Równocześnie z tworzeniem zdań, początkowo najprostszych, rozpoczyna się czynność uogólniania i myślenia abstrakcyjnego, zaznaczająca się już pod koniec 2 r. życia.

Rozwój mowy jest niesłychanie ważnym elementem rozwoju psychicznego dziecka. Przejawia się to w żądaniu przez dziecko podawania nazwy przedmiotów, objaśnienia znaczenia itp. (zwykle w drugiej połowie drugiego i pierwszej 3 roku życia). W 3 roku życia dziecko posługuje się już zdaniami pobocznymi, odmienia rzeczowniki i czasowniki, zna przymiotniki. W tym okresie rodzice i osoby z najbliższego otoczenia są zasypywani ciągłymi pytaniami nie tylko w rodzaju ,,co to jest”, lecz i „dlaczego tak jest”. Znamionuje to dążność dziecka do poznania wszystkich związków, jakie zachodzą w świecie otaczającym. Dziecko 3-letnie ma opanowane wszystkie mechanizmy związane z mową i podstawowe zasady gramatyki. Dalszy rozwój mowy polega już tylko na jej doskonaleniu. W 5—6 roku życia pojawia się zdolność do nauki czytania i pisania.

Losowe Cytaty

Wołają: kto pierwszy, ten lepszy - a powinno być odwrotnie. Tadeusz Kotarbiński
Pochlebna mowa ma swoją truciznę. Przysłowie łacińskie
Słowa przynależą do czasu, milczenie do wieczności. Thomas Carlyle
Żyje się tylko raz! Heinrich Waldberg (1861 - 1935)

Komentarz