| |

postheadericon Rozwój mowy

Świadome wymawianie słów rozpoczyna się około końca pierwszego roku życia, ograniczając się w tym okresie do wymawiania 8—1-0 prostych słów. Pod koniec 2 r. życia liczba słów może wynosić około 2-0-0, w końcu 3 r. życia około 7-0-0. Sama znajomość słów nie jest jeszcze mową. Dopiero logiczne ich powiązanie według reguł gramatyki tworzy zdania, będące odbiciem bardzo złożonych związków w świecie zewnętrznym i ich wtórnymi sygnałami. Równocześnie z tworzeniem zdań, początkowo najprostszych, rozpoczyna się czynność uogólniania i myślenia abstrakcyjnego, zaznaczająca się już pod koniec 2 r. życia.

Rozwój mowy jest niesłychanie ważnym elementem rozwoju psychicznego dziecka. Przejawia się to w żądaniu przez dziecko podawania nazwy przedmiotów, objaśnienia znaczenia itp. (zwykle w drugiej połowie drugiego i pierwszej 3 roku życia). W 3 roku życia dziecko posługuje się już zdaniami pobocznymi, odmienia rzeczowniki i czasowniki, zna przymiotniki. W tym okresie rodzice i osoby z najbliższego otoczenia są zasypywani ciągłymi pytaniami nie tylko w rodzaju ,,co to jest”, lecz i „dlaczego tak jest”. Znamionuje to dążność dziecka do poznania wszystkich związków, jakie zachodzą w świecie otaczającym. Dziecko 3-letnie ma opanowane wszystkie mechanizmy związane z mową i podstawowe zasady gramatyki. Dalszy rozwój mowy polega już tylko na jej doskonaleniu. W 5—6 roku życia pojawia się zdolność do nauki czytania i pisania.

Losowe Cytaty

W sytuacji bez wyjścia wyznacz sobie nowy kierunek.
Tylko nieuzasadniona zarozumiałość jest uzasadniona. Hugo Dyonizy Steinhaus
Wszystko we właściwym czasie. Do prawdziwej mądrości należy również odczekanie na właściwy czas. bł. Arnold Janssen
... Więc kimże w końcu jesteś? -Jam częścią tej siły, która wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro. Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) - "Faust"

Komentarz