| |

postheadericon RECEPTYWNOŚĆ SEKSUALNA SAMICY – DALSZY OPIS

Receptywność seksualna podlega pewnym charakterystycznym zmianom na różnych poziomach rozwoju filogenetycznego. Na najniższym szczeblu rozwoju filogenetycznego samice są receptywne jedynie w okresie estrusu, akceptując wtedy wszystkie próby kopulacji podejmowane przez samce. W toku ewolucji receptywność ulega jednak pewnej modyfikacji. Modyfikacja ta idzie w kierunku tak zwanej receptywności wybiórczej. Samica jest wprawdzie receptywna jedynie w okresie estrusu, ale dopuszcza do kopulacji jedynie wybrane samice. Zjawisko to występuje u ptaków i ssaków i stanowi jeden z mechanizmów działania doboru seksualnego. Z sytuacją taką spotykamy się między innymi u niektórych gryzoni, psów, kotów. Zjawisko wyboru samca przez szczu- rzyce wykazały eksperymentalnie tak zwane doświadczenia preferencyjne polegające na tym, że samica mogła naciśnięciem odpowiedniej dźwigni otworzyć jedną z dwóch klatek, w których znajdowały się dwa aktywne seksualnie samce. Metodę tę po raz pierwszy zastosowali French i współpracownicy (1972) stwierdzając, że w warunkach estrusu samice wyraźnie preferowały jednego z dwóch aktywnych seksualnie samców. W warunkach diestrusu zjawisko to nie występowało. Podobnie samica chomika syryjskiego (Mesocricetus auratus) po większej liczbie serii kopulacyjnych z jednym samcem, kiedy jej receptywność znacznie się obniża, może nie dopuszczać do kopulacji pierwszego samca, a kopulować z innym (Bunnel i wsp., 1977), Jeszcze wyraźniej zjawisko wybiórczej receptywności występuje u wyższych zwierząt. Doskonałym przykładem mogą być tu suki, które nawet w silnej rui niejednokrotnie nie chcą kopulować z niektórymi samcami.

Losowe Cytaty

A więc pamiętaj - w trudną porę marzeń masz być ambasadorem. . . Czesław Miłosz (ur. 1911)
Nosce te ipsum! - Poznaj siebie samego
Wszystko możliwe jest dla tego, kto wierzy. Mk 9,23
Różnica między nauczycielem a filozofem polega na tym, że nauczycielowi wydaje się, że wie mnóstwo rzeczy, które stara się wtłoczyć uczniom do głowy. A filozof próbuje znaleźć odpowiedź na pytania wspólnie z uczniami. Jostein Gaarder: Świat Zofii

Komentarz