| |

postheadericon Prądy w wychowaniu

Nie mniej głęboki okazuje się związek między zagadnieniami życia płciowego a głównymi celami wychowania. Zadaniem każdej pedagogiki, a socjalistycznej w szczególności, jest należyte przygotowanie osobnika do życia, dostarczenie mu dostatecznej liczby informacji, umiejętności d sprawności niezbędnych do wykonywania rozlicznych funkcji w życiu dorosłym (funkcji zawodowych, społecznych, kulturalnych i innych). Życie seksualne człowieka, jego życie małżeńskie i rodzinne, stanowi ogromną część dojrzałego życia i decydująco określa samopoczucie oraz stopień wykonywania wielu ważnych dla społeczeństwa obowiązków. Należyte przygotowanie osobnika do życia musi więc obejmować także przygotowanie do życia seksualnego, do życia małżeńskiego i rodzinnego

W Tezach programowych KC PZPR o zadaniach partii, państwa i narodu w zakresie wychowania młodzieży, przyjętych przez VII Plenum (listopad 1972) znajdujemy takie sformułowanie na ten temat: „Pożądanej społecznie tendencji

Były, co prawda, prądy w wychowaniu, zarówno katolickim, jak i socjalistycznym, zakładające, iż zachodzi tutaj inna zależność, że wystarczy należycie przygotować osobnika do życia w ogóle, aby go przygotować i do życia seksualnego, małżeńskiego i rodzinnego, a wobec tego jest niesłuszne wyodrębnianie wychowania seksualnego jako jednego ze składników wychowania w ogóle. Wydaje się jednak, że ten tok rozumowania można byłoby zastosować do każdej innej dziedziny wychowania i na podstawie takiego rozumowania negować potrzebę wyodrębniania np. wychowania intelektualnego, estetycznego. U podłoża takiego stanowiska kryła się wyraźnie niechęć do problemów seksualnych w ogóle, różnie, co prawda, w różnych systemach wychowawczych uzasadniana, a jeśli nawet nie uzasadniana werbalnie, to istniejąca faktycznie. Współcześnie przeważa opinia, że trzeba wyodrębnić ż całokształtu wychowania problemy wychowania seksualnego nie dlatego, że się je uważa za autonomiczną część wychowania, tylko dlatego, że w ten sposób można je bardziej świadomie i funkcjonalnie konstruować.

Losowe Cytaty

Zrozumieć samego siebie to być zdolnym do opowiadania o samym sobie historii zrozumiałych i zarazem możliwych do przyjęcia przez innych. Paul Ricoeur
Stet - niech zostanie (uwaga edytorska że coś poprzednio usuniętego powinno zostać przywrócone). (uwaga edytorska że coś poprzednio usuniętego powinno zostać przywrócone). (uwaga edytorska że coś poprzednio usuniętego powinno zostać przywrócone)
Pragnienie, by żyć lepiej, nie jest niczym złym, ale błędem jest styl życia, który wyżej stawia dążenie do tego, by mieć aniżeli być, i chce więcej mieć, nie po to aby bardziej być, lecz by doznać w życiu najwięcej przyjemności. Jan Paweł II (właśc. Karol Wojtyła, 1920-2005)
Szczerość rodzi nienawiść, ustępliwość przyjaciół.

Komentarz