domki na Kaszubach | |

postheadericon Osobowościowe wyznaczniki zachowania seksualnego część 2

Miejsce potrzeby seksualnej wśród innych potrzeb wyznaczone jest przede wszystkim jej siłą oraz indywidualnie przyjętym systemem norm (Obuchowski, 1966). Działanie obu tych czynników powoduje, że u niektórych ludzi tworzy się jak gdyby podwójna hierarchia potrzeb. Rzeczywista, wyznaczona przez siłę poszczególnych potrzeb w określonym momencie życia, oraz deklaratywna, stanowiąca odpowiedź na określone wymagania społeczne. W ten sposób dość często dochodzi do sytuacji, w której rzeczywista ranga potrzeby seksualnej jest w deklaracjach obniżona lub, rzadziej, podwyższona. Przy obniżaniu rangi potrzeby seksualnej następuje w konsekwencji jej tłumienie oraz ukrywanie zachowań seksualnych przed otoczeniem lub samym sobą. W tym ostatnim przypadku, mamy do czynienia z przejawami zachowania seksualnego, które w drodze mechanizmu psychologicznej racjonalizacji traktowane jest jako pozbawione motywów seksualnych (np. nieuświadomiona kokieteria). Zdarza się także, że mała siła potrzeby seksualnej wyznacza jej dalekie miejsce w hierarchii potrzeb, ale poddanie się subkulturowym naciskom faworyzującym erotykę powoduje uruchomienie zachowań zgodnych z tymi wymaganiami (Podgórecki, 1969). Mamy wówczas do czynienia z zaspokajaniem potrzeby uznania i akceptacji, pod pozorem zaspokajania potrzeby seksualnej (np. fantazyjne opowieści o rzekomych sukcesach seksualnych lub zgoda na kontakty seksualne mimo braku obiektywnie istniejącej potrzeby).

Losowe Cytaty

Unanimitate - jednomyślnie, jednogłośnie.
Stłumienie wrogości usuwa ją tylko ze świadomości, ale jej nie likwiduje. Erich Fromm (1900-1980)
(...) Kiedy zważam krótkość mego życia, wchłoniętego w wieczność będącą przed nim i po nim, kiedy zważam małą przestrzeń, którą zajmuję, a nawet którą widzę, utopioną w nieskończonym ogromie przestrzeni, których nie znam i które mnie nie znają, przerażam się i dziwię, iż znajduję się raczej tu niż tam, nie ma bowiem racji, czemu raczej tu niż gdzie indziej, czemu raczej teraz niż wtedy. . . Kto mnie tu postawił? Na czyj rozkaz i z czyjej woli przeznaczono mi to miejsce i ten czas? Czemu moja wiedza jest ograniczona? Mój wzrost? Moje trwanie raczej do stu lat niż do tysiąca? Jaką rację miała natura, aby mi dać to właśnie, aby wybrać raczej tę liczbę niż inną? Toć w nieskończoności liczb nie ma racji wybrać raczej tę niż inną, nic nie przemawia za tą lub ową! Blaise Pascal
Udane małżeństwo to dom, który codziennie trzeba odbudowywać od podstaw. Maurois André (właśc. Emile Herzog, 1885-1967)

Komentarz