| |

postheadericon Istota przestępczości seksualnej

Mając na względzie wieloznaczność słowa „istota” (zwłaszcza na obszarze filozofii), spieszymy wyjaśnić, że chodzi nam tu o poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: jakie jest tło „ontologiczne” i „prageneza” przestępczości seksualnej? – a w tym kontekście: jakie wartości przestępczość ta atakuje? (W języku prawa kaniego pytamy się o to, czym jest „przedmiot zamachu przestępczego” w jego stnsie etologicznym i aksjologicznym).

Podnosząc kwestię istoty przestępczości seksualnej, wkraczamy tym samym na szeroki szlak myślowy prowadzący do generalnego dylematu: natura i kultura. Ten dylemat transponowany na grunt problematyki przestępczości seksualnej jawi się nam w postaci generalnego pytania: czy przestępstwa seksualne vTyrastają z podglebia natury, są czynami przeciwko naturze, „wynaturzeniem” zachowań lub postaw ludzkich, czy też są przejawem kolizji 7 normami obiegowej kultury (a niekiedy objawami swoistej podkultury pozostającej w konflikcie z ‚kulturą macierzystą, powszechnie akceptowaną). Z tego dylematu wywodzą się wyjściowe refleksje teoretyczne, filozoficzne na temat istoty przestępczości seksualnej (por. Szabo, 1960).

Losowe Cytaty

Noli vinci a malo, sed vince in bono malum - nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj. św. Paweł
Poznanie możliwe jest wyłącznie za pośrednictwem miłości. Nienawiść pozwala ujrzeć jedynie wykrzywione twarze. Nikołaj Bierdiajew (1874-1948)
Nie ma diabła, który nie mógłby powiedzieć, że on też zrobił coś w życiu dobrego. Martin Kessel
Res nullius cedit primo occupanti - rzecz niczyja staje się własnością tego, który ja pierwszy zawłaszczył.

Komentarz