| |

postheadericon Istota przestępczości seksualnej

Mając na względzie wieloznaczność słowa „istota” (zwłaszcza na obszarze filozofii), spieszymy wyjaśnić, że chodzi nam tu o poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: jakie jest tło „ontologiczne” i „prageneza” przestępczości seksualnej? – a w tym kontekście: jakie wartości przestępczość ta atakuje? (W języku prawa kaniego pytamy się o to, czym jest „przedmiot zamachu przestępczego” w jego stnsie etologicznym i aksjologicznym).

Podnosząc kwestię istoty przestępczości seksualnej, wkraczamy tym samym na szeroki szlak myślowy prowadzący do generalnego dylematu: natura i kultura. Ten dylemat transponowany na grunt problematyki przestępczości seksualnej jawi się nam w postaci generalnego pytania: czy przestępstwa seksualne vTyrastają z podglebia natury, są czynami przeciwko naturze, „wynaturzeniem” zachowań lub postaw ludzkich, czy też są przejawem kolizji 7 normami obiegowej kultury (a niekiedy objawami swoistej podkultury pozostającej w konflikcie z ‚kulturą macierzystą, powszechnie akceptowaną). Z tego dylematu wywodzą się wyjściowe refleksje teoretyczne, filozoficzne na temat istoty przestępczości seksualnej (por. Szabo, 1960).

Losowe Cytaty

Pospólstwo zwykle szuka winnego, choćby fałszywie. Tacyt
Poddać się nieszczęściu, znaczy zdwoić nieszczęście. Jan Włodak
Żaden astrolog ani psychoanalityk nie może interpretować życia i ludzkiego przeznaczenia na poziomie wyższym niż ten, na którym sam funkcjonuje. Dane Rudhyar
Tam miser est quisque quam credidit - każdy jest na tyle nieszczęśliwy, na ile się za takiego uważa. Seneka

Komentarz